sunnuntai 29. syyskuuta 2013

LUOVAA JA HYÖDYLLISTÄ


Puhekielessä konsepti viittaa yhdistelmään, toimintamalliin tai kehikkoon, jonka puitteissa asia tai tapahtuma voidaan toistaa.


Konseptisuunnittelu

  • sekä ruokkii että hyödyntää luovuutta
  • edistää asiakas/käyttäjäkeskeistä toimintatapaa
  • edellyttää monialaisuutta
  • konkretisoi asioita kuvien ja mallien avulla
  • laajentaa näkökulmaa

Konsepti on esitettävä selkeästi, jotta siitä voidaan keskustella.

Jokaista eri vaiheen konseptointia yhdistää vaihtoehtoisten ratkaisujen mahdollisuus.


Kauas tuntemattomaan tulevaisuuteen kurkottava visiotason konseptointi voi puolestapuhujiensa mukaan tuottaa huomattavaa etua jo yrityksen nykytilanteeseen ja lähitulevaisuuteen:

  • Konseptointi on hierarkiat ylittävää kanssakäymistä ja yhteisten tavoitteiden kommunikointia.
  • Toisteisena toimintatapana visioiva konseptointi tuottaa runsaasti sekä ideatason että kehittyneempiä konsepteja, joita voidaan hyödyntää nykyhetkessä. Uudet oivallukset voivat tulla käyttöön jo seuraavien tuotteiden kehittämisessä. Ne voivat myös auttaa teknologisten muutosten ja hyppäysten ennakoinnissa.
  • Visioiva konseptointi lisää osallistujien tietoisuutta alasta. Se voi ohjata muutoksiin tuotevalikoimissa tai liiketoiminnassa laajemmin sekä synnyttää radikaaleja avauksia.
  • Tulevaisuuteen suuntaava konseptointi voi tuottaa materiaalia, joka markkinoinnissa hyödynnettynä viestii yrityksen edistyksellisyydestä.
  • Visioiva tuotekonseptointi on luovuuden harjoittamista käytännössä. Se kannustaa avarakatseisuuteen ja uusiin näkökulmiin. Ajattelu vapautetaan nykyhetken rajoitteista. Työ voi olla hauskaa ja työyhteisöä virkistävää.


Lähteet

Keinonen, Turkka, Jääskö, Vesa. 2004. Tuotekonseptointi. Luku 1: Mitä tuotekonseptointi on? Helsinki: Teknologiateollisuus ry. S. 10–47.

Kokkonen, Ville, Kuuva, Markku, Leppimäki, Sami, Lähteinen, Ville, Meristö, Tarja, Piira, Sampsa, Sääskilahti, Mikko.  2005. Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Luku 2: Konseptisuunnittelu. Helsinki: Teknologiateollisuus ry. S. 15–30.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti